BLOG | Een moment van ontspanning

Ontspannen, hoe doe je dat?

Ontspannen iets wat ik erg moeilijk vind en met mijn constant aanwezige alertheid in mijn lichaam een hele opgave.

Zoals al vaker in mijn blogs beschreven volg ik haptotherapie. Vorig jaar zijn we hierin vooral aan de slag gegaan met het oppakken van mijn angst voor ballonnen, maar ik merkte dat ik op een gegeven moment tegen mijn grens aanliep en niet meer verdere durfde in de confrontatie hierin. Trots op wat ik al bereikt had, zijn we een andere weg ingeslagen, waarbij we de confrontatie met ballonnen op een zijweg hebben geplaatst, maar waarbij het toch nog wel de aandacht heeft die het nodig heeft. Met het inslaan van deze nieuwe weg, zijn we meer gaan werken en nog steeds aan het werk, aan mijn gevoel, wat ervaar je of wat juist niet. Misschien dat door het inslaan van deze nieuwe weg ik straks mijn ballonnenangst wat meer kan gaan accepteren als iets wat bij mij mag horen, zonder schaamte en zonder oordeel en wie weet kan ik hem vroeg of laat toch weer van de zijweg af halen om hem iets meer te omarmen. Mede door mijn angst voor ballonnen, knallen en alle andere harde of irritante geluiden, maar ook het feit dat ik snel schrik, kan ik maar moeilijk ontspannen en ben ik altijd alert en bezig met wat er om mij heen en in mijn omgeving gebeurd. Een hele opgave die veel energie kost en waardoor mijn spieren nooit echt helemaal ontspannen zijn en mijn gedachtes alsmaar doorgaan.

 

Hoe haptotherapie mij hierbij helpt:

De haptotherapie helpt mij om dichterbij mijn gevoel te komen i.p.v. alles te doen vanuit mijn gedachten, meer voelen dan denken. Een van de toepassing bij haptotherapie is de aanraking, je laten voelen dat je goed bent, zoals je bent en ik merk dat mijn spieren tijdens deze momenten even helemaal ontspannen zijn. Wat een fijne en mooie gewaarwording als je lichaam continue in standje spanning, alertheid en schrikreactie zit. Even geen aandacht voor de spanning, even geen aandacht voor de geluiden waar ik normaliter zo bang voor ben, even geen aandacht voor stilte die ik niet zo prettig vind, even geen prikkels, even niet schrikken, gewoon even aandacht voor het hier en nu en vooral voor een ontspannen lichaam. Ik kan het dus wel, alleen heb ik er even iets meer hulp bij nodig. Hopelijk dat door deze momenten ik de ontspanning dadelijk zelf iets meer kan toepassen in mijn dagelijks leven, in de confrontatie van mijn angsten, het beheersen van gedachtes en in het verminderen van mijn schrikreacties, zodat het voor mij accepteerbaar wordt

 

Waarom wil ik dit met jullie delen?:

Ik wil mijn verhaal met jullie delen omdat we ons vaak niet bewust zijn van de hoeveelheid prikkels en geluiden die we dagelijks om ons heen hebben, hoe we deze binnen krijgen en hoe we deze, ieder op zijn eigen manier, moeten verwerken. De een zal hier minder moeite mee hebben, de ander, zoals ik, iets meer. Ik leef misschien iets meer dan gemiddeld in een gespannen lichaam, merk soms hoe overweldigend alles kan zijn en hoe hard soms alles binnen komt, daarom is het fijn om af en toe een moment van ontspanning te ervaren en wat is dat fijn!

 

Een moment van ontspanning…………….

 

Met dank aan Yvonne Poels van hoofd – lijf – gevoel voor deze mooi en intensieve ervaring en met dank aan iedereen die dit leest en mij accepteert om wie ik ben en me laten voelen dat ik goed ben zoals ik ben.

Reactie schrijven

Commentaren: 3
  • #1

    Els (donderdag, 24 mei 2018 20:16)

    Heel goed van je op een andere manier de dingen te gaan benaderen. Het zal je zeker resultaat opleveren. Wat je niet oppakt laat je liggen en is er zeker geen resultaat. Knap hoor, je komt er zeker wel.
    Liefs Els

  • #2

    margriet (vrijdag, 25 mei 2018 04:23)

    wat goed om een de ballonnen even op een zij weg te zetten en dit weer te gaan doen ben trots op je liefs uit gouda en hou vol margriet

  • #3

    Mien Baeten (vrijdag, 25 mei 2018 10:09)

    Het is lastig om je niet te veel laten leiden door de prikkels om je heen. Goed dat je eraan werkt, hopelijk vindt je ook hier een weg in.
    Probeer van alles uit of het nu muziek, yoga of een ontspannings cd is je zult hier je weg ook wel in vinden.